onsdag 14 oktober 2009

Stickskatt

Idag blev det ett loppisbesök på jakt efter en varm vinterjacka men nån sådan hittade jag inte. Kollade lite bland sytidningar och stickmönster, det brukar inte dyka upp något nytt och spännande där men tänk, en riktig skatt för sticktokiga hittade jag.
En pärm märkt "gamla stickbeskrivningar".
Innehållet visade sig vara runt 50 stickmönster från 40-,50- och 60-talet,
mest damkläder men även några barn- och herrkläder.
Här är ett litet urplock...




Det fanns flera blad av "Damernas världs nya stickparad"
Den är tjusiga blåa koftan var på ett blad med titeln "Sticka Amerikanskt".
Det finns inget årtal på sidan men jag skulle gissa på 40/50-tal. Vad tror ni?

Eller vad sägs on den här:


Virkad klänning från 60-talet (eller 70). Garn: Etapp all-round, har ni hört talas om det? Det har inte jag.

Jag bara måste ha den pärmen, kosta vad det kosta vill. Efter att damen i butiken bläddrat i den och konstaterat att det ju var väldigt många och gamla mönster så fick jag betala -hör och häpna- hela 35kr. Som hittat. Jag
trodde den skulle kosta mycket mer än så.
Jag köpte också en märkbok (Augusta Abrahamsson). Den fick jag ge 40kr för, de är tydligen dyra och svåra att få tag på.
En bra loppistur tycker jag. Det blev ju ingen jacka men jag har ju en hel hög med koftor att sticka istället!

Dags att sluta för den här gången men vi hörs snart igen.
Tack för kommentarerna på tidigare inlägg. Kul att ni redan hittat hit och hoppas ni fortsätter titta in.
Hej så länge!

2 kommentarer:

  1. Vilket otroligt fynd du gjorde och vad kul att ha hittat en ny blogg, välkommen in till mig

    SvaraRadera