måndag 19 oktober 2009

"Damernas bok" - helgens fynd

Det har inte blivit många maskor stickade i helgen. Har istället varit på antikmässa och hantverksmässa. På antikmässan hittade jag den här roliga boken och tyckte att den skulle passa bra i min samling av handarbets-/hantverksböcker. Boken heter "Damernas bok, handbok för fruntimmersarbeten". (Tryckt 1879 och jättefin för att vara så gammal).
Den innehåller beskrivningar på olika handarbetstekniker som stickning och virkning så klart, gaffelvirkning, frivoliteter, broderier, märkning av linne, klädsömnad och mycket mer.
En lite udda bok i stickhyllan, men kul att bläddra i och vem vet, snart kanske jag sitter där och knåpar ihop spetsar á la 1879.

Hantverksmässan var inte så jättespännande. Jag hade hoppats på mer stickning och lite roliga garner att klämma på och köpa hem fast det absolut inte behövs just nu.

Nu ska jag nog ta tag i min höststickning som jag hoppas bli klar med den här veckan. Det var i alla fall min tanke, men den har bara legat i flera dagar så nu är det verkligen dags att hugga in med stickorna igen.

Hej så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar