onsdag 5 maj 2010

Ett stycke kofta...


...fick jag färdigt igår kväll. En riktigt mysig och fluffig sådan. Jag är helnöjd med den. Varm och go´, passar perfekt att mysa med i soffan på kvällen.
Koftan är stickad i "natur uld", svart, på stickor 9 (8 till resårkanterna). Åtgång ca 800g, så den väger en del. Det tog ca en vecka från garnköp till färdigt plagg och det är nog rekord för mig, på något som är större än vantar och mössor. Knapparna är ett gammalt loppisfynd.

Jag har också hunnit knåpa ihop ett par andra saker, som den här:

en liten gömma...


...som ser ut så här när man öppnar,

och så här.
En nålbok efter gammal förlaga från Dalarna. Jag hittade beskrivningen i Hemslöjden nr 6/02. Min är gjord av olika vadmals- och kläde-rester, samt ett blommigt bomullstyg som kantband. Allt sytt för hand med vaxad lintråd. Det blev sambon som fick denna, han hade fler hemlösa nålar än vad jag hade.



Så till sist ett grytunderlägg virkat av trasor. Jag blev så inspirerad när jag läste senaste numret av vävmagasinet, där det var en del "traspyssel" som inte kräver vävstol. Det var bara att rota fram lite trasor och en lagom virknål (en 6:a hade jag) och köra igång. Jag har virkat på känn med fasta maskor och ökat där det passar så den skulle bli platt. På sista varvet gjorde jag några luftmaskor så det blev ett litet hål att hänga upp den i om man nu vill det.

Nu ska det göras riddarkläder till sonen som ska på maskerad.
Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar