tisdag 13 oktober 2009

Höststickning och Calorimetry


Voila! En liten halsvärmare att mysa i när höstkylan kommer smygande. Merinogarnet från rowan som jag fick i "garn och choklad"-bytet är otroligt mjukt och skönt och jag tänkte att det skulle värma gott mot halsen. Jag stickade efter mönstret på calorimetry efter att jag såg den hos Dödergök. Runt halsen och lite nervikt blir den en perfekt liten löskrage. Det är bra med flera olika hål så man lätt kan anpassa efter halsen.
Jag använde Rowans extra fine merino dk och stickor nr 4. Den blev alldeles lagom stor på första försöket.


Har även gjort ett besök i garnaffären idag. Inga stora inköp blev det, ett par rundstickor som saknades inför kommande projekt, och det här är vad som följde med hem:Två nystan härligt grönmelerat Julia (svarta fåret). Vad det ska bli av dem får ni se senare. Jag kan istället visa vad jag har på stickorna just nu. I allafall på ett par av alla upptagna stickor. Det här är min höststickning som får vara lite hemlig så det blir bara ett litet tjuvkik. Mmmm... vad kan det tänkas vara? Det får ni se när de är klara (ja, det ska vara två men det här är nr ett) jag hoppas de blir klara innan hösten är slut.
Den här skapelsen är stickad i drops alpaca i en lite vinröd färg men med små inslag i bl.a blått och gult. Jättefin och höstig.

Nu ska det lagas mat åt familjen.
Hej så länge och ha det bra!

3 kommentarer:

  1. Välkommen till blogg-världen ! hittade dej via stickamera, vilken söt löskrage.

    Ha det gott !

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar höstbild! Och kul att ha hittat din blogg. Välkommen in i bloggvärlden :D

    SvaraRadera
  3. Avundsjuk på att du hittat gröna "Julia", har försökt hitta det här hemkring (Örebro) och på nätet utan resultat. Har en stickning på gång i den blå/lila varianten, älskar garnet och färgskriftiningarn.

    SvaraRadera