torsdag 21 oktober 2010

Vantar väntar vinter...


Jag har äntligen stickat de här lovikkavantarna! Garnet köptes nog för två år sen men har blivit liggande tills nu. Jag hade ett grått och ett vinrött nystan och tänkte mig ett spännande tvåfärgat mönster som slutade i randigt ( inte så spännande kanske, men det blir så väldigt tjockt annars i det här garnet). Jag gjorde olika breda ränder i de två färgerna och för att garnet skulle räcka så blev vantarna motsatta i färgen. De blev nästan snyggare på avigsidan...

...eller vad tycker ni?



Vantarna är stickade med 28 maskor på stickor nr 5. Sen har jag badat dom i såpvatten och ruggat upp insidan med en rotborste så de blir lite mjukare och förhoppningsvis tätare. Om de håller värmen bra återstår att se, än är inte vintern riktigt här även om vi hade -4 grader i morse. Brrrrr...




Har också hunnit med ett par stjärnvantar i veckan. De blev en present till sambon som fyller år idag. Jag kom på lite sent att han skulle få de här så det har varit maratonstickning varje kväll den här veckan, men de blev färdiga i tid och han blev väldigt glad över dom.
Mönstret är "Stjärna"ur Ann-Mari Nilssons bok "Sticka mössor, vantar, sockor".
För att få de till herrstorlek använde jag M&K´s eco-ull i vitt och svart och stickor nr 4. Jag tyckte att vantarna blev monsterstora men de passade perfekt. Det var ju lite svårt att prova när det skulle bli en överraskning.

Nu är det väl bara att invänta kallare dagar så vantarna får komma till användning!

1 kommentar:

  1. Mycket fina vantar! Här har snön redan fallit en skvätt så jag måste ta tag i mitt liv å leta reda på mina ugglor :)

    SvaraRadera