torsdag 31 december 2009

Årets sista...


Så var det plötsligt årets sista dag igen (känns som det var nyss). Det har blivit många färdiga saker under året och de senaste är dessa vantar. Med inspiration från vår dalahäst ska de få åka ända till Kina för att visa upp sig på världsutställningen. Hittade den här sidan och tänkte att det vill jag vara med på.
Här är vad jag har på stickorna så här på nyårsafton, ett par (ja, det ska bli det, men än så länge är det bara en... halv) sockor till systersonen. Garnet är Marks & kattens Fame, mönstret är ett från Garnstudio och finns här.

Här är en liten julklapp som jag gjorde till mannen. En stickad handgranat. Garnet tror jag är drops karisma. Mönstret finns i Rachel Matthews bok "Roliga stickboken". Den är verkligen full med roliga och så totalt onödiga saker att sticka. Ett tips till er som ännu inte tittat i den.


Jag brukar aldrig avge nyårslöften men har några önskningar inför det nya året som komma skall.
År 2010 vill jag sticka:
  • Spetssjalar. Jag har sett så mycket fint på alla era bloggar och nu är det dags att själv sätta stickorna i ett tunt garn och knåpa ihop en sjal i vackert spetsmönster. Ska bara hitta rätt mönster först...
  • Mönstrade vantar (tvåfärgade). Det finns så många fina gamla vantar att bli inspirerad av så det är väl bara till å hugga in.
  • Tvåändsstickning. Jag lyckades (nästan) få ihop ett par torgvantar i tekniken för ett år sedan, de blev lite olika stora eftersom jag "kom in i det" efter hand som arbetet skred framåt (vilket det iofs gjorde väldigt sakta). Så det är ännu en sak jag vill prova igen, jag tror att tjockare garn är en bra idé.
  • Tröjor/koftor. Till barnen och mig själv. Jag gör mest små saker, tröjor har inte lockat så mycket men jag behöver nog mer ett par tröjor än 10 par vantar, mössor och sockor...
Har också hundra andra projekt i huvudet och de blir snabbare fler i huvudet än på stickorna...


Titta vad som hittade in i mitt kök här om dagen. Det stundar en födelsedag i huset så det gäller att bulla upp med gott. Jodå, det är till att bli tant ser ni, men för att hålla tantandet på lite avstånd än så gjorde jag mig en armé av kakmonster till försvar. Vi får se om de lyckas...

Det var det sista här för i år. Vi hörs igen 2010 (bara 6 timmar kvar).

Så till er alla fantastiska hantverkare önskar jag ett
GOTT NYTT ÅR!

3 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska vantar! :-) En handgranat till maken och kakmonster tror jag skulle funka även här! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Vilka otroligt fina vantar!!! Och fina bilder (speciellt kakorna :-) ).

    Ha ett gott nytt år och en trevlig nyårsfton!

    SvaraRadera
  3. Men vad vackra de röda vantarna är! Helt fantastiska!

    SvaraRadera