fredag 25 maj 2012

Fina fisken

Jag tror att virkat blir grejen för mig i sommar. Det är enklare att virka i värmen och lättare att ta med sig på diverse utflykter under sommaren. Jag har redan hunnit med ett par smågrejer (som det lätt blir när man virkar). 
Till att börja med; ett par grytlappar modell fisk gjorda till en vän som flyttat till ett hus...(avundsjuk).   



Jag hittade mönstret till de här små sötingarna i ett mönsterhäfte ur en veckotidning från slutet av 70-talet. Garnet är Flox (från M&K tror jag).

Mer grytlappsvirkning, men de här är till mig själv.
Virkade efter mönster från hemmets veckotidning tidigare i vår. Jag har virkat mina med dubbelt garn, Catania (100% bomull) i en snygg lila färg att piffa upp köket med. 



 Mina solglasögon behövde ett fodral så de inte blir repiga när man har de i väskan. Hade lite restgarn över från ett annat projekt jag gjort (bloggar om det nästa gång).
Jag har improviserat fram ett passande fodral genom att virka en lapp av stolpvarv som jag sedan vek på mitten och virkade ihop i sidan och botten från utsidan, enklast möjliga... En snodd av luftmaskor trädd mellan stolparna på översta varvet för att kunna stänga påsen och "voila" ett solglasögonfodral rikare.

Det är skönt med projekt som blir klara nån gång....




29 kommentarer:

  1. jag vet inte om mitt sms kom fram, fiskarna gjorde verkligen min dag. Mycket var bitter men när jag såg brevet från dig och dessutom fiskarna blev jag jätte glad! Tack Charlotte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. hi, did you get the model? Could you send it to me please? Thank you peia.carole@gmail.com

      Radera
  2. I am looking for the pattern for your lovely fish, can you please send me the info., I live in the USA, my email is Vodkamanred@gmail.com Thank you so much.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hi, did you get the model? Could you send it to me please? Thank you peia.carole@gmail.com

      Radera
  3. Hello,
    I too would love a copy of your fish pattern please. My email is nanny7553@gmail.com
    Thank you Karen

    SvaraRadera
    Svar
    1. hi, did you get the model? Could you send it to me please? Thank you peia.carole@gmail.com

      Radera
  4. Love your Fish, awesome. Are you sharing your pattern. maryk.elsbury@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. hi, did you get the model? Could you send it to me please? Thank you peia.carole@gmail.com

      Radera
  5. Love your Fish, awesome. Are you sharing your pattern. maryk.elsbury@gmail.com

    SvaraRadera
  6. Hej! Vilka fina fiskar! Har du möjligen kvar mönstret och vill dela med dig eller vill du tipsa om vart jag finner det? Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  7. Hej! Är det möjligt att få ta det av mönstret? Min svärfar är hälften man hälften lax och hade älskat dessa :) fannyek@hotmail.com

    SvaraRadera
  8. Love your fish. Will you please share your pattern? Kathy

    SvaraRadera
  9. Ich staune, Grossartig. Solche Fische möchte ich auch machen, jedoch fehlt mir die Anleitung.
    Alles gute Helene

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Fiskarna är helt underbara ❤️
    Är det möjligt att få ta del av mönstret?
    /Susan

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Fiskarna!!! Galet fina! Jag är en till i kön här då som gärna vill köpa en kopia av mönstret. Eller kanske byta mot nåt hantverk som jag gör? Hälsningar Lotta San Pedro

    SvaraRadera
  12. Jag har mejl adress lotta.san.pedro@gmail.com

    SvaraRadera
  13. I would love to get this pattern. naomiyoungart@aol.com. Thank you so much.

    SvaraRadera
  14. Om du delar mej dej av mönstret - eriksson_terese@hotmail.com, TACK!
    Passar perfekt till dekoration till fiskmarknadsståndet

    SvaraRadera
  15. Hallo, zou je mij het patroon van de vissen pannenlappen willen mailen. M.catharina1@hotmail.com
    Vriendelijk dank 😁 Maria

    SvaraRadera
  16. Per favore lo schema del pesce me lo daresti? È fantastico grazie 🥰

    SvaraRadera
  17. Hej! Jag önskar beskrivningen på grytlapparna som heter Fina Fisken.

    SvaraRadera
  18. Ich würde mich auch sehr über die Anleitung zu Ihren Fischen freuen. Lg
    Wichteltuer@gmx.de

    SvaraRadera
  19. Ik zou graag het patroon voor de vissen hebben Pat.staal@gmail.com thank you

    SvaraRadera
  20. I would love to have the pattern for the fish gmar4ster@gmail.com

    SvaraRadera
  21. Est ce qu'il serait possible d'avoir les explications pour le poisson ? Je vous serait très reconnaissant. Merci

    SvaraRadera
  22. Jeg vil gerne have monteret til fisken.
    marcelaperezdk@hotmail.com

    SvaraRadera
  23. Jeg vil gerne have mønsteret til fisken.
    marcelaelba@gmail.com

    SvaraRadera
  24. Jeg vil gerne have mønsteret til fisken. peia.carole@gmail.com :)

    SvaraRadera
  25. Hello,
    I too would love a copy of your fish pattern please. My email is mandol80@naver.com
    Thank you MS

    SvaraRadera